هاوارد لسلی شور (به انگلیسی: Howard Leslie Shore) (زاده ۱۸ اکتبر ۱۹۴۶) آهنگساز برجسته کانادایی است که چندین جایزه اسکار، گرمی و گلدن گلوب را در کارنامه دارد و از آهنگسازان موفق و مشهور سینماست. وی تا کنون اهنگ سازی بیش از ۴۰ فیلم را بر عهده داشته است که مهمترین و معروف ترین آنها سهگانه ارباب حلقهها اثر استاد تالکین، به کارگردانی پیتر جکسون بوده و سه جایزه اسکار را برای وی به همراه داشته است. هاوارد بیشترین همکاری را با دیوید کراننبرگ داشته و در اغلب اثار این کارگردان حضور داشته است.
هاوارد در کارنامه خود سه جایزه آکادمی (اسکار)، دو جایزه گلدن گلوب و چهار جایزه گرمی دارد. آهنگسازی فیلم رفتگان نیز از اثار این آهنگ ساز بوده است. وی آهنگسازی سه فیلم هابیت (اثر دیگری از تالکین) که در سال ۲۰۱۲، ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ اکران شدند را نیز بر عهده داشت.
زندگی
هوارد لسلی شور متولد ۱۸ اکتبر ۱۹۴۶ است و در تورنتو ی کانادا به دنیا آمد. تحصیلات خود را در کالج موسیقی برکلی ِ بوستون پی گرفت و از سال ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۲ با گروه "لایت هوس" همکاری کرد. او به مدت پنج سال برای برنامهٔ تلویزیونی "نمایش زندهٔ شنبه شب ها" موسیقی ساخت و تجربیات زیادی را از این راه کسب کرد. اولین تجربهٔ جدی آهنگ سازی فیلم او بر میگردد به همکاری با دیوید کراننبرگ برای موسیقی فیلم دسته که در سال ۱۹۷۹ ساخته شد. "هوارد شور" درباره اولین آهنگ سازیهایش میگوید: “در واقع، در اولین فیلمی که موسیقی ساختم از تمام تکنیکهایم استفاده کردم. کتاب میخواندم و همه چیز را خودم تجزیه و تحلیل میکردم. مثل کسی بودم که با وجود این که چیز زیادی در مورد موتورسیکلت نمیداند بخواهد یک موتورسیکلت را سوار کند. قطعاتی را انتخاب میکردم تا این که ایدهای به ذهنم میرسید و کار را شروع میکردم. بالاخره روشی را پیدا کردم و سال هاست که از تکنیک مشابهی استفاده میکنم. برای اولین فیلمهایی که آهنگ ساختم فقط از یک ماشین حساب استفاده میکردم، آن هم برای حساب کردن زمان”. آشنایی با "کراننبرگ" برای “شور” تجربهٔ خوبی بود. همکاری این دو تنها به فیلم دسته محدود نشد، طوری که “هوارد شور” پس از آشنایی با "کراننبرگ" تقریباً برای تمام فیلمهای او جز فیلم منطقهٔ مرده آهنگ ساخت. او درباره ارتباطش با "کراننبرگ" میگوید: “آهنگ سازی فیلم به آدم این فرصت را میدهد که به طور تجربی موسیقی بسازد. به خودم میگفتم:چه کسی حاضراست آهنگهای مرا اجرا کند؟ پولی در بساط نداشتم تا کسی را استخدام کنم و هیچ استودیویی هم حاضر به همکاری نبود. هیچ ارگانی به من علاقهمند نبود چون از طرف هیچ آکادمی ای معرفی نشده بودم. بخاطر همین موضوع، "کراننبرگ" گزینهٔ خوبی بود چون نه من تا به حال با کارگردانی کار کرده بودم و نه او با هیچ آهنگ سازی. از استودیو هم خبری نبود. کسی هم نبود که به ما بگوید چه کار کنیم و چه کار نکنیم، کاملاً یک کار تجربی را شروع کردیم”. هوارد شور سلیقهٔ انعطافپذیری دارد، زیاد سخت نمیگیرد و ترجیح میدهد همه نوع موسیقی را تجربه کند. از موسیقی ترسناک فیلمهای "کراننبرگ" گرفته تا ریتمهای افسانهای موسیقی فیلم “ارباب حلقه ها”. ”شور” از موسیقی دیگر آهنگ سازان هم بدش نمیآید و میگوید: “از "تورو تاکمیتسو" خوشم میآید و عاشق تکنیک استفاده کردنش از سکوتها هستم. از انیو موریکونه و نینو روتا، آهنگسازان ایتالیایی هم خوشم میآید. موسیقی اشان مینی مالیسم فوقالعادهای دارد. مثلاً، پدرخوانده اثر “روتا” کار خوبی بود. ژرژ دلرو هم موسیقی قابل توجهای دارد. وی تا به حال موفق به دریافت سه جایزه اسکار و چهار جایزه گرمی شده و برای فیلمهای کارگردانهای معروفی همچون مارتین اسکورسیزی، تیم برتون، دیوید فینچر، جاناتان دمی، پنی مارشال و دیوید کراننبرگ آهنگ ساخته است. موسیقی فیلمهای پس از ساعت ها، هوانورد، هفت و اد وود از آثار اوست و موسیقی به یاد ماندنی فیلم فیلادلفیا و سکوت برهها هم از آثار موفقش به حساب میآید.
فیلمشناسی
پس از ساعتها
هوانورد
هفت
اد وود
فیلادلفیا
سکوت برهها
بازگشت شاه
دار و دستههای نیویورکی
شباهت کامل
دو برج
اتاق پناهگاه
تصادف
سابقه خشونت
رفتگان
آخرین میمزی
وعدههای شرقی
امتیاز
تعصب
کاپ لند
هابیت
هابیت: تباهی اسماگ
هابیت: یک سفر غیرمنتظره
هوگو
یک روش خطرناک
لبه تاریکی
گرگ و میش: کسوف