بهرام دهقانیار

موسیقی | ثبت نشده!
  • اشتراک
  • 0 دیدگاه
  • 177 بازدید

درباره هنرمند

بیوگرافی

بهرام دهقانیار (۱۶ تیر ۱۳۴۴، تهران) از موسیقی دانان و آهنگسازان ایرانی در زمینهٔ ساخت موسیقی متن برای فیلم‌های سینمایی و سریال‌های تلویزیونی و همچنین ساخت ملودی و تنظیم ترانه است که آثار او برای مردم بسیار شناخته شده تر از نام و تصویر اوست.

زندگی

بهرام دهقانیار متولد شانزدهم تیرماه ۱۳۴۴ شمسی در تهران و فرزند کوچکتر خانواده چهارنفره دهقانیار است.
آشنایی او با موسیقی و ساز تخصصی اش پیانو به دوران خردسالی بازمی‌گردد. او خود در این مورد چنین می‌گوید: «آشنایی من با ساز از اینجا شروع شد که برای برادرم کادوی تولد یک ساز هدیه آوردند و والدین من وقتی دیدند من با این ساز نواهای منطقی می‌نوازم مرا تشویق به نواختن کردند و برای من یک پیانو خریدند.»

پدرش یک پیانوی یاماها بعنوان هدیه تولد نه سالگی برای او خریداری کرد که این پیانو هنوز یار قدیمی و دوست داشتنی اوست. بهرام نوازندگی پیانو را از همان دوران بصورت جدی آموخت و از آنجا با دستگاه‌ها و گوشه‌های موسیقی ایرانی آشنا شد.

در برنامه زنده آهنگ که در تاریخ ۱۲ دی ماه ۱۳۹۶ انجام شد بهرنگ تنکابنی با آهنگساز، فیلم‌ها و سریال‌های خاطره انگیز خونه مادربزرگه، خانه سبز، شب‌های برره، شهر موش های۲ «بهرام دهقانیار» به گفتگو نشست و با اجرای دو قطعه از این آهنگساز و گفتگو حول محور مسائل مختلف و خاطرات، این گفتگوی دو ساعته ادامه داشت.

تحصیلات

وی از سن ۷ سالگی شروع به فراگیری پیانو نمود و دروس تئوری را نیز نزد مهران روحانی و ردیف نوازی موسیقی را نزد اسماعیل دیبا (از شاگردان مرتضی خان محجوبی) آموخت و آموزش نوازندگی پیانو زیر نظر آموزگارانی چون: خانمها میرزاجانیان و مهرک صفائیه و آقای دودانگه بود.

در سال ۱۳۶۸ به آلمان سفر کرد و تا سال ۱۳۷۳ در کنسرواتوار فرانکفورت تحصیلات موسیقی را در رشته‌های پیانو و آهنگسازی ادامه داد و سپس به ایران بازگشت.

سبک موسیقی

وی همواره تمهای دستگاه‌های موسیقی ایرانی را بعنوان پایه موسیقی خود حفظ می‌کند؛ هرچند که ممکن است در لفافه‌ای از هارمونی‌های کلاسیک، جز و بلوز، این نکته در نگاه اول به چشم نیاید. وی ملودی‌های اصیل موسیقی ایرانی را با ترکیبی از کورد‌های جز در هم می‌آمیزد و به ترکیبی کاملاً نو دست می‌یابد. (شبیه به آنچه عزیزه مصطفی زاده در موسیقی آذربایجان بوجود آورده‌است)

به گفته خودش اصل کار موسیقایی وی به ۳ سبک اصلی خلاصه می‌شود: دوران کودکی: کلاسیک، بعد از انقلاب: موسیقی‌های ایرانی و دوران تحصیل در خارج از کشور:جز.

وی از پیشگامان موسیقی الکترونیک در ایران است بعنوان نمونه می‌توان از موسیقی سریال همسران نام برد که در آن دوره چه از لحاظ سبک موسیقایی و چه از لحاظ تکنیک تولید (استفاده از سمپلر‌ها و نرم‌افزارهای حرفه‌ای) بسیار جلوتر از سایر موسیقی‌های زمان خود بود

سریالهای تلویزیونی

دهه نود

  • هیئت مدیره (۱۳۹۷)
  • در حاشیه (۱۳۹۴)
  • آب‌پریا (۱۳۹۲)
  • ویلای من (۱۳۹۱)

دهه هشتاد

  • قهوه تلخ (موسیقی تیتراژ اول) (۱۳۸۹)
  • همه بچه‌های من (۱۳۸۸)
  • مرد هزارچهره (۱۳۸۷) | ملودی استفاده شده در تیتراژ ابتدایی این مجموعه همان آهنگ Fundamentum از گروه آلمانی لیزیم بود.
  • گنج مظفر (۱۳۸۶)
  • کتابفروشی هدهد (۱۳۸۶)
  • باغ مظفر (۱۳۸۵)
  • شب‌های برره (۱۳۸۴)
  • کمربندها را ببندید (۱۳۸۱)

دهه هفتاد

  • خانه سبز (۱۳۷۷)
  • تهران ۱۱- ۵۹۵ ج ۴۸ (۱۳۷۶)
  • همسران (۱۳۷۳)
  • این خانه دور است (۱۳۷۰)
  • قصه‌های تابه‌تا (زی زی گولو)
  • هتل

دهه شصت

  • زیر گنبد کبود
  • پدرسالار
  • خونهٔ مادربزرگه

فیلمهای سینمایی

دهه هشتاد

  • آقای هفت رنگ (۱۳۸۷)
  • سرقت (تله فیلم) (۱۳۸۷)
  • بمانی هفتم (تله فیلم) (۱۳۸۷)
  • مادر (تله فیلم) (۱۳۸۶)
  • مقلد شیطان (۱۳۸۵)
  • آقای دزد (تله فیلم) (۱۳۸۵)
  • نوازنده (تله فیلم) (۱۳۸۵)
  • محیا (۱۳۸۶)
  • رازها (۱۳۸۳)
  • در به درها (۱۳۸۳)

دهه هفتاد

  • آسمان پرستاره (۱۳۷۸)
  • عشق شیشه‌ای (۱۳۷۸)
  • لژیون (۱۳۷۷)
  • آنسوی آینه (۱۳۷۶)
  • تارهای نامریی (۱۳۷۶)
  • شاهرگ (۱۳۷۶)
  • ابراهیم(۱۳۷۵)
  • جهنم سبز (۱۳۷۴)
  • شاخ گاو (۱۳۷۴)
  • شهر در دست بچه‌ها (۱۳۷۲)

دهه شصت

  • ارثیه (۱۳۶۷)

برخی از فیلم ها

برای نظر دادن باید عضو شوید!

ورود به سامانه عضویت رایگان