بهرام دهقانیار (۱۶ تیر ۱۳۴۴، تهران) از موسیقی دانان و آهنگسازان ایرانی در زمینهٔ ساخت موسیقی متن برای فیلمهای سینمایی و سریالهای تلویزیونی و همچنین ساخت ملودی و تنظیم ترانه است که آثار او برای مردم بسیار شناخته شده تر از نام و تصویر اوست.
بهرام دهقانیار متولد شانزدهم تیرماه ۱۳۴۴ شمسی در تهران و فرزند کوچکتر خانواده چهارنفره دهقانیار است.
آشنایی او با موسیقی و ساز تخصصی اش پیانو
به دوران خردسالی بازمیگردد. او خود در این مورد چنین میگوید: «آشنایی
من با ساز از اینجا شروع شد که برای برادرم کادوی تولد یک ساز هدیه آوردند و
والدین من وقتی دیدند من با این ساز نواهای منطقی مینوازم مرا تشویق به
نواختن کردند و برای من یک پیانو خریدند.»
پدرش یک پیانوی یاماها بعنوان هدیه تولد نه سالگی برای او خریداری کرد که این پیانو هنوز یار قدیمی و دوست داشتنی اوست. بهرام نوازندگی پیانو را از همان دوران بصورت جدی آموخت و از آنجا با دستگاهها و گوشههای موسیقی ایرانی آشنا شد.
در برنامه زنده آهنگ که در تاریخ ۱۲ دی ماه ۱۳۹۶ انجام شد بهرنگ تنکابنی با آهنگساز، فیلمها و سریالهای خاطره انگیز خونه مادربزرگه، خانه سبز، شبهای برره، شهر موش های۲ «بهرام دهقانیار» به گفتگو نشست و با اجرای دو قطعه از این آهنگساز و گفتگو حول محور مسائل مختلف و خاطرات، این گفتگوی دو ساعته ادامه داشت.
وی از سن ۷ سالگی شروع به فراگیری پیانو نمود و دروس تئوری را نیز نزد مهران روحانی و ردیف نوازی موسیقی را نزد اسماعیل دیبا (از شاگردان مرتضی خان محجوبی) آموخت و آموزش نوازندگی پیانو زیر نظر آموزگارانی چون: خانمها میرزاجانیان و مهرک صفائیه و آقای دودانگه بود.
در سال ۱۳۶۸ به آلمان سفر کرد و تا سال ۱۳۷۳ در کنسرواتوار فرانکفورت تحصیلات موسیقی را در رشتههای پیانو و آهنگسازی ادامه داد و سپس به ایران بازگشت.
وی همواره تمهای دستگاههای موسیقی ایرانی را بعنوان پایه موسیقی خود حفظ میکند؛ هرچند که ممکن است در لفافهای از هارمونیهای کلاسیک، جز و بلوز، این نکته در نگاه اول به چشم نیاید. وی ملودیهای اصیل موسیقی ایرانی را با ترکیبی از کوردهای جز در هم میآمیزد و به ترکیبی کاملاً نو دست مییابد. (شبیه به آنچه عزیزه مصطفی زاده در موسیقی آذربایجان بوجود آوردهاست)
به گفته خودش اصل کار موسیقایی وی به ۳ سبک اصلی خلاصه میشود: دوران کودکی: کلاسیک، بعد از انقلاب: موسیقیهای ایرانی و دوران تحصیل در خارج از کشور:جز.
وی از پیشگامان موسیقی الکترونیک در ایران است بعنوان نمونه میتوان از موسیقی سریال همسران نام برد که در آن دوره چه از لحاظ سبک موسیقایی و چه از لحاظ تکنیک تولید (استفاده از سمپلرها و نرمافزارهای حرفهای) بسیار جلوتر از سایر موسیقیهای زمان خود بود
دهه نود
دهه هشتاد
دهه هفتاد
دهه شصت
دهه هشتاد
دهه هفتاد
دهه شصت