بث هنلی

نویسنده | ثبت نشده!
  • اشتراک
  • 0 دیدگاه
  • 72 بازدید

درباره هنرمند

بیوگرافی

الیزابث بکر (بث) هنلی (به انگلیسی: Elizabeth Becker "Beth" Henley) (زادهٔ ۸ مه ۱۹۵۲ در جکسون، می‌سی‌سی‌پی) نمایش‌نامه‌نویس و بازیگر آمریکایی است. موضوع نوشته‌های او عموماً در بارهٔ مسایل زنان و خانواده‌ها در ایالت‌های جنوبی آمریکا است. نمایش‌نامه‌های او مبنای بسیاری از اقتباس‌های سینمایی قرار گرفته‌است. او برای لحظات کمدی و جدی درهم‌پیچیده در نمایش‌نامه‌هایش شناخته شده‌است.

مشهورترین نمایش‌نامهٔ وی جنایت‌های دل (۱۹۷۸) است که اولین اثر حرفه‌ای او بود. افتتاحیهٔ این اثر در تئاتر بازیگران لوییزویل بود و سپس در باشگاه تئاتر منهتن در نیویورک سیتی به اجرا گذاشته شد. این نمایش برندهٔ جایزهٔ پولیتزر برای درام (۱۹۸۱) و همچنین از طرف حلقهٔ منتقدان تئاتر نیویورک به عنوان بهترین نمایش آمریکایی سال ۱۹۸۱ انتخاب گردید. این نمایش همچنین برای هنلی نامزدی جایزه تونی را به ارمغان آورد و فیلم‌نامهٔ اقتباسی وی از فیلمی به همین نام محصول سال ۱۹۸۶ به عنوان نامزد جایزه اسکار بهترین فیلم‌نامهٔ اقتباسی انتخاب شد.

هنلی اقتباسی نمایش‌نامهٔ «مسابقهٔ دختر ترقه» (۱۹۸۴) خود را برای فیلم دختر ترقه محصول سال ۱۹۸۹ با بازی هالی هانتر بازنویسی کرد. اثر دیگر وی «تقلب مضحک» در سال ۲۰۰۶ در تئاتر مک‌کارتر اجرا شد و نمایش دیگرش «هفتهٔ خانواده» در سال ۲۰۱۰ توسط جاناتان دمی در تئاتر ام‌سی‌سی اجرا گردید.

برای نظر دادن باید عضو شوید!

ورود به سامانه عضویت رایگان