هنر گوتیک

  • 0 دیدگاه
  • 822 بازدید
هنر گوتیک

هنر گوتیک

توضیحات




هنر گوتیک سبکی از هنر است که از قرون وسطی و در فرانسه آغاز شد. این شیوه هنری که در نیمه دوم سده دوازدهم پا گرفت و تا نیمه قرن پانزدهم میلادی دوام یافت و در همه کشورهای اروپایی متداول شد. هنر گوتیک شامل مجسمه سازی، نقاشی، رنگ آمیزی شیشه‌ها ، نقاشی با آبرنگ روی گچ و دستخط‌ها می شد.

 

واژه شناسی

لغت گوتیک یعنی منسوب به قوم گوتهااز اقوام شمالی اروپا.

 

معماری گوتیک

نوشتار اصلی: معماری گوتیک

معماری گوتیک، یکی از سبک‌ها و دوره‌های تاریخی معماری است. این سبک، سبکی مذهبی بوده که همواره، در خدمت کلیسا بوده است. آغاز پیدایش هیچیک از شیوه‌های معماری را به دقت شیوهٔ گوتیک، نمی‌توان تعیین کرد. هنر معماری گوتیک در میان سالهای ۱۱۳۷ و ۱۱۴۴ (میلادی) در جریان بازسازی کلیسای سن-دنی فرانسه پا به عرصه وجود گذاشت و تا اواسط قرن شانزدهم میلادی در اروپا معمول بود. هنر گوتیک در میان دو دوره رمانسک و رنسانس واقع شده است و تا قبل از دوره مدرن گوتیک به عنوان یک صفت منفی به کار می‌رفت فیلاریته از آن به عنوان هنر فلاکت زده یاد می‌کند. سبک معماری جورجیا الهام گرفته از این سبک در سال‌های ۱۷۲۰ تا ۱۸۴۰ در کشورهای انگلیسی زبان شهرت یافت.

 

هنر گوتیک جدید

نوشتار اصلی: هنر گوتیک جدید

هنر گوتیک جدید شاخه‌ای از هنر معاصر است که برپایه وحشت و تاریکی بنا شده است. فرانسیسکا گوین در این مورد می‌گوید:

 

آنها چیزهایی هستند مانند هیولا و گروتسک. در این سبک نقص یا جهش بدن، ارواح، عروسک، ماسک جمجمه و انزجار دیده می‌شود. اینها عکس‌هایی هستند مملو از رنگ سیاه و سفید، فروپاشی و بی ثباتی. ترسی است که بر محیط زیست، خود شخص یا دیگران منعکس شده است. گاهی اوقات مفهوم هرج و مرج نیز در آنها دیده می‌شود.

برای نظر دادن باید عضو شوید!

ورود به سامانه عضویت رایگان
  • علیرضا زارع نژاد
    علیرضا زارع نژاد 6 سال پیش

    خوب بود

  • محمد باباخانی
    محمد باباخانی 6 سال پیش

    زیبا بود