کتاب جزء از کل

  • 0 دیدگاه
  • 93 بازدید
کتاب جزء از کل

کتاب جزء از کل

توضیحات

پیمانه خاکسار با انتخاب هایش نشان داده است رمان های متفاوت را خوب می شناسد و مخاطب ها هم معمولا انتخاب های او را با خریدن و خواندن و نوشتن درباره آنها حمایت کرده اند و روی خوش به ترجمه های این مترجم جوان نشان دادند. در تازه ترین رویداد هم ترجمه وی از رمان «جزء از کل» اثر نویسنده جوان استرالیایی در شمار پرفروش ترین کتاب های طرح تابستانه ارشاد قرار گرفته است.
 
این 5 کتاب پرفروش را از دست ندهید

این مترجم درباره رمان «جزء از کل» می گوید: «جزء از کل کتابی است که هیچ وصفی، حتی حرف های نویسنده اش، نمی تواند حق مطلب را ادا کند. خواندن جزء از کل تجربه ای غریب و منحصر به فرد است. در هر صفحه اش جمله ای وجود دارد که می توانید آن را نقل قول کنید. کاوشی است ژرف در اعماق روح انسان و ماهیت تمدن سفر در دنیایی است که نمونه اش را کمتر دیده اید. رمانی عمیق و پر ماجرا و فلسفی که ماه ها اسیرتان می کند. به نظرم تمام تعاریفی که از کتاب شده نابسنده اند. این شما و این جزء از کل».

بهترین پیشنهاد برای این که بدانید «جزء از کل» چگونه داستان و روایتی هست، خواندن این اثر جذاب و البته حجیم است. رمان «جزء از کل» این گونه آغاز می شود؛ «هیچ وقت نمی شنوید ورزشکاری در حادثه ای فجیع حس بویایی اش را از دست بدهد. اگر کائنات تصمیم بگیرد درسی دردناک به ما انسان ها بدهد، که البته این درس هم به هیچ درد زندگی آینده مان نخورد، مثل روز روشن است که ورزشکار باید پایش را از دست بدهد، فیلسوف عقلش، نقاش چشمش، آهنگساز گوشش و آشپز زبانش. درس من؟ من آزادی ام را از دست دادم...»

آغاز کوبنده و غافل گیرانه و جذاب و خلاقانه اثر مانند بسیاری از آثار مهم ادبیات معاصر جهان، تکلیف مخاطب را با متن معلوم می کند و راوی – نویسنده از همان آغاز به مخاطب نشان می دهد با چه نوع نوشتار و متن و داستانی روبرو است. داستانی که قرار نیست به مخاطب باج دهد و از همان آغاز از مهمترین دغدغه اش «از دست رفتن آزادی» می گوید و در ادامه روایت همین گونه خلاق و خواندنی پیش می رود و به تعبیری اگر پاراگراف و صفحه ای را مخاطب بخواند، به سادگی نمی تواند ادامه روایت را دنبال کند. 

مجتبی مقدم در یادداشتی کوتاه بر این کتاب می گوید: «جزء از کل» قرائت مدرنی است از هابیل و قابیل – مارتین و تری – با این تفاوت که تشخیص اینکه کدام شان هابیل و کدام شان قابیل است مشکل است و همین طور بازخوانی تازه ای از الگوی پدرکشی و پسرکشی – مارتین و جسپر – و البته یک جنایت و مکافات امروزی. «جزء از کل» با وجود تکیه بر بعد درون و اندیشه، انباشته از ماجرا و اتفاق و تصادف و درگیری و کشمکش های بیرونی است و تقریبا در هر چند صفحه حادثه یا ماجرایی رخ می دهد تا جایی که یادآور بهترین آثار ماجرامحور است و همین طور به شدت داستانگوست و از دل این داستان مضامین و جهان بینی خود را ارائه می دهد.
 
ماجراهایی که انباشته از کشمکش و غافلگیری اند. این داستانگو بودن، مخاطب را در عین تفکر و تأمل حسابی سرگرم می کند و جذابیت بالای آن موجب خوانشی لذت بخش می شود. هر چند حجم بالای آن و گاهی هجو زیاده از حد برخی از آنها موجب می شود باورپذیری اثر آسیب ببیند. تولتر علاوه بر پرداخت مضامینی چون عشق، زندگی، جنون و دیوانگی، پیوند خانوادگی، خیانت، شرارت، ارتباط با دیگری، فلسفه، مهاجرت، جرم و جنایت، مرگ و ... موضع تند و انتقادی نسبت به سیستم قضایی، آموزش و پرورش، مهاجرت، بهداشت و رسانه ها دارد.»

برای نظر دادن باید عضو شوید!

ورود به سامانه عضویت رایگان