حمام

  • 0 دیدگاه
  • 811 بازدید
حمام

حمام

توضیحات

درباره‌ی کتاب حمام:

مایاکوفسکی در «حمام» موقعیت‌های مضحک و حمقانه‌ای را به تصویر می‌کشد و قهرمانان خود را در آن موقعیت‌ها گرفتار می‌کند. «حمام» درامی در حال مبارزه با بروکراسی است و با تمام توان سعی دارد برای داشتن آینده‌ای روشن، در برابر آن مقاومت کند.

مایاکوفسکی با نگارش این اثر نشان می‌دهد که به عصر خود احترام گذاشته و به دنبال شیوه‌ای برای حل کاستی‌های گذشته است. هر چند که جامعه‌ای که او برای آینده تصور می‌کند کمی انتزاعی و ایده‌آل به نظر می‌رسد. تقریبا تمام آثار دراماتیک مایاکوفسکی افشای مسایل مربوط به خرده‌بورژوازی، بوروکراسی، چاپلوسی خارجی‌ها، دزدی از اموال دولتی و «حزب» دروغین است.

نمایش «حمام» آخرین‌بار سال ۲۰۱۷ در سالن تئاتذ آلکساندینسکی در پترزبورگ ئ به کارگردانی نیکالای آلکساندرئئیچ روشین روی صحنه رفت.

نویسنده: ولادیمیر مایاکوفسکی

مترجم: مرضیه موسوی

در بخشی از کتاب به قلم مترجم می‌خوانیم:

در اواخر دهه‌ی ۱۹۲۰ ولادیمیر ولادیمیروویچ مایاکوفسکی یکی از بهترین آثار خود را به رشته‌ی تحریر درآورد. طنزی سوزناک که بروکراسی شوروی زمانه‌ی خود را به تیغ نقد می‌کشید. مایاکوفسکس نمایشنامه‌ی «حمام» ار در ادامه‌ی نمایشنامه‌ی «ساس» و به سفارش واسه‌والود میرهولد نوشت. میرهولد «حمام» را در سال ۱۹۳۰ در مرکز تئاتر خود به اجرا درآورد که اگرچخ مورد انتقاد بسیاری از تماشاگران و منتقدان قرار گرفت و منجر شد به ممنوعیت اجرای آن، سرانجام به رویدادی برحسته در تئاتر شوروی تبدیل شد. این اثر بعدها نه‌تنها بر صحنه‌های تئاتر، بلکه در رادیو نیز رواج پیدا کرد و در گنجینه‌ی بهترین آثار کمدی شوروی قرار گرفت.

برای نظر دادن باید عضو شوید!

ورود به سامانه عضویت رایگان