اتوبوس شبانه شمال

  • 0 دیدگاه
  • 403 بازدید
اتوبوس شبانه شمال

اتوبوس شبانه شمال

توضیحات

معرفی کتاب اتوبوس شبانه شمال

نویسنده: منیره خدابخش حصار


«اتوبوس شبانه شمال» نام رمانی از نویسنده معاصر ایرانی، منیره خدابخش حصار است. خدابخش در سال ۱۳۳۷ در مشهد متولد شد و در دانشگاه این شهر، در رشته تاریخ تحصیل کرد. او در زمان انقلاب در میان طبقات روستایی و کارگری گزارشگری می‌کردو خدابخش تا بحال کارهای زیادی از جمله تهیه‌کنندگی، نویسندگی و خبرنگاری را تجربه کرده است. اودر سال ۱۳۸۳، سه رمان «عزیزترین»، «لیلا در مه» و «آسمان آبی» را منتشر کرد که مضمونی اجتماعی-انتقادی داشتند. در سال‌های ۸۶ و ۸۸ نیز دو رمان «مهتاب‌رو» و «در خیابان خبری نیست» را به چاپ رساند.

نویسنده در این اثر مانند دیگر آثارش داستان را از زبان سوم شخص روایت می‌کند. داستانی که مسائل سیاسی روز جامعه را بازتاب می‌دهد. از حضور گروه‌های سیاسی چپ در دانشگاه‌ها و فعالیت‌هایشان درفضای فرهنگی گرفته حضور بچه‌های جبهه و جنگ به شکلی در این اثر و در زندگی و خانواده زنی تحصیل‌کرده و استاد دانشگاه به اسم عطیه انعکاس پیدا کرده است.

«اتوبوس وارد جاده که شد، عطیه چشمهایش را باز کرد، صاف به طرف پنجره نشست، پیشانی خود را به شیشه چسبانید و نگاهش گم شد در تاریکی آن سوی پنجره. یک آن ترس رعشه بر جسم و روحش انداخت. همه عمرش در این شهر سپری شده بود، برای او این شهر مانند یک غار مسکونی، محفظه‌ای امن بود و حالا با خارج شدن از آن داشت خطر می‌کرد. اما اراده‌اش برای رفتن درست مثل آغازی بود پس از یک پایان»

برای نظر دادن باید عضو شوید!

ورود به سامانه عضویت رایگان