فاتح آکین

کارگردان تهیه کننده فیلمنامه نویس | 50 ساله
  • اشتراک
  • 0 دیدگاه
  • 128 بازدید

درباره هنرمند

  • آثار هنرمند:
    - برش
  • تاریخ تولد: 1973/08/25

بیوگرافی

فاتح آکین (ترکی: Fatih Akın) متولد ۲۵ اوت سال ۱۹۷۳ در هامبورگ، کارگردان، فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کننده ترک‌تبار اهل آلمان می‌باشد.

آکین در سال ۱۹۹۴ در رشته ارتباطات تصویری آکادمی دولتی هنرهای زیبای هامبورگ پذیرفته شد و در سال ۲۰۰۰ از این آکادمی فارغ‌التحصیل شد و در حین تحصیل به همکاری با شرکت Wüste Film پرداخت.

این کارگردان ترک-آلمانی اولین فیلم کوتاه خود را در سال ۱۹۹۵ با نام «آن تو هستی» ساخت و این فیلم جایزه تماشاگران را در فستیوال بین‌المللی فیلمهای کوتاه هامبورگ دریافت کرد.

آکین دومین فیلمش با عنوان Getürk را در سال ۱۹۹۶ ساخت و با این فیلم جوایز متعددی دریافت کرد و بعد از آن اولین فیلم بلند خود با عنوان Kurz und Schemrzlos (کوتاه و بدون درد) در سال ۱۹۹۸ کارگردانی نمود.

بعد از این فیلم، دومین فیلم بلند خود با نام Im Juli (در ماه ژوئیه) کارگردانی کرد که این فیلم نیز با استقبال فراوان در جشنواره‌های فیلم روبرو شد.

آکین با فیلم Gegen Die Wand (در مقابل دیوار) جایزه خرس طلایی جشنواره بین‌المللی فیلم برلین را از آن خود کرد. وی اولین کارگردان ترک بود که بعد از چهل سال این جایزه را دریافت می‌کرد.

وی در سال ۲۰۰۵ به همراه سلما هایک، خاویر باردم و امیر کوستوریتسا جزء هیئت داوران جشنواره فیلم کن بوده‌است.

آکین در سال ۲۰۰۷ جایزه بهترین فیلمنامه فستیوال کن را برای فیلمنامه فیلم لبه بهشت دریافت کرد.

او همچنین در سال ۲۰۱۸ موفق به دریافت جایزی گلدن گلوب برای بهترین فیلم خارجی زبان شد.

برخی از فیلم ها

برای نظر دادن باید عضو شوید!

ورود به سامانه عضویت رایگان